09 november 2012

eigengemaakte bessensap.


vroeger deed mijn moeder het die weckte de hele boel ,maar toen was het 75%zwarte bessen
 en 25% rode bessen en dan ging alles bij de inmaak de kelder in
 ,maar o jee als er een fles knalde dan moest heel de kelder schoon gemaakt worden .


nu met andere middelen werken we anders s,zomers vriezen we alles in
en dan in de herfst maken wij de bessensap,grotendeels nog
 met zwarte bessen aangevuld met rode bessen,frambozen,bramen en kersen. 


het is nog een aardige klus dit doen wij met 10 liter pannen en dan een stuk of acht,
ja het is wat als koken een hobby is ,eenmaal per maand hebben we
een kookgroep"de herberg"dat gaat uit van onze diakonie
 men kan dan gratis komen eten ,dan serveeren wij een heus drie gangen menu. 


als de boel een beetje op temparatuur komt word de suiker opgenomen en kan het gas op voluit. 


als het dan op voluit gaat ,dan is het wachten op het kookproses en dat het geheel gaat gisten. 


als je nu bij ons de voordeur open zou doen dan komt de geur van het sap je al tegemoet. 


kijk dit gaat de goede kant op ,zo moet hij gaan ,daarna alles driemaal door de zeef,
en klaar is kees,pannen schoonmaken en de volgende kan er weer op. 

22 opmerkingen:

  1. Ik hang met mijn neus door jullie brievenbus.
    Erg leuke serie, het aroma spettert eraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk we moesten even een geur p.c. hebben;-))
    Zelf maak ik bramenjam dat is ook zo lekker. Maar wat en klus zoveel tegelijk. Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lovely juice with all types of sweetener.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt dus nog wel een en ander voor de boeg ;-) Een heel werk voor het goede doel. Het ziet er wel heel erg lekker uit en de smaak zal wel verukkelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge daar zijn jullie wel even druk mee. Maar leuk om te doen en compliment voor de wijze waarop je dit hebt vastgelegd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Basjes op zware siroop zo te zien, oh neem besjes, haha, maar het is wel een dol dwaze leuke serie Bas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke serie, Bas. Ik kan me er van alles bij voorstellen. Ik heb heel veel jam gemaakt. Het móét wel lekker zijn. Zo ziet het er wel uit tenminste. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh dat ziet er zalig uit bas,
    ik kan het hier al ruiken vanaf de pc:-0

    wat een machtig mooie kleur ook hé.

    * slokje neem*

    mmmmmmmmmmmmmmm

    ietse lekkerders bestaat vast niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het water loopt me hier in de mond ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hmmmm ..

    de zoete geur kwam mij al tegemoet, op weg naar je blog, bas! :-))

    tedoeme wat ziet dat er lekker uit, zeker als je gek op rode besjes bent, zoals ik! :-))

    zoet weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I used to do that too, before blogging! Now I don’t have enough time for everything.

    Selbstgemachtes Gelee ist koestlich!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er heerlijk uit.
    Een flinke klus, maar met een geweldig resultaat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooh dat ziet er heerlijk uit !
    Zwarte bessensap vind ik echt heel lekker. Maar ooh wat een werk.
    Compliment voor jullie.

    groetjes en geniet er van !
    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mag ik komen proeven Bas ? :-)
    Als kind mochten we de potten uitlikken met onze vingers... lekker dat dat was :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha, dus zo maak je die heerlijke bessensap. Ik geniet er nog steeds van, door de yoghurt en laatst met spa rood (cassis).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Bas
    Dat zal smullen worden. Ik maak ook sap, maar dan met een sapketel en nu in de winter genieten van al dat lekkers.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  17. EEn prachtige serie foto,s met een mooie uileg hoe zo,n bramenjam gemaakt wordt Bas.groetjes wim

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha, ik zit het met kwijl in mijn mond te bekijken.
    Superblogje is het zo geworden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Delicious. I love all berries of the wood. Great idea ! Thanx.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hmmmm.....heerlijk zal dat zijn, het water loopt me uit de mond......prima foto's Bas.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jammer dat ik niet even kan ruiken. Mijn oma deed dit ook altijd en het was me daar toch lekker mjammie. Bij jullie ziet het er ook tongstrelend uit. Heerlijk als je zelf bessensap maakt.
    Heel gaaf dit blog en super weergegeven Bas. Compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat leuk dit hele proces van bereiden..je krijgt er gewoon zin in... mooi gedaan...Agnès

    BeantwoordenVerwijderen