22 juli 2012

buitenleven.

dit doet mij aan vroeger denken toen moesten wij de bussen boenen en schoonmaken en daarna
werden ze gekoeld in de wel totdat de melk opgehaald werd dan kwam de boer
 haalde ze uit de wel en zette ze langs de dijk en dan kwam Gerrit die was in
onze ogen beresterk die pakte twee bussen tegelijk en met een zwaai
 stonden ze gelijk waar hij ze hebben wou.


nee zo een karretje daar gingen wij niet mee melken als de koeien niet dicht bij huis
liepen gingen we met paard en wagen.het is wel leuk dat het hier kompleet staat met
 melkzeef en kleinere melkbus die gebruikt werd om de melk in op te vangen alleen
 het krukje het èènpotige melkkrukje waar je als beginneling nogal eens afviel.


wij waren hier bij het natuurmuseum in Lopik-Langerak aan de Tiendweg en bij
 de klompenwinkel erbij hebben ze een mooi natuurgebiedje waar ook vanalles groeit


bramen volop aanwezig dat duurt niet lang meer voordat ze geplukt kunnen worden.


appel en peren bomen.

en eeen moestuin waar o.a de doperwten of crombekken heerlijk hingen te rijpen
 en wachtte om geoogst te worden.


heerlijk om een moestuin te hebben,en daarvan ook te kunnen genieten.


ook hier is een pipo-kar aanwezig wel niet met een knol ervoor.maar altijd leuk voor de jongelui.


ze hebben zelf dit uitgegraven om het de vogels,vlinders en kikkers naar de zin te maken .zelfs
 uilen komen hier in de bomen voor.


en als je dan toch aan het polderen ben dan kan ik de kaasboerderij van Jongeneel
 van harte aanbevelen ,dat is niet alleen smikkelen en smullen,dat is.....

18 opmerkingen:

  1. Dat was jeugdsentiment voor jou. Het is een mooie oer-Hollandse serie geworden.
    groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een heerlijk blogje,
    pure natuur, bas,
    wat een eldorado,om te vertoeven.
    dank je wel bas, na amsterdam... is dit toch wel een verademing:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mjammie lekkere vruchten laat je hier zien zeg! :-) Daar wil ik wel van smullen.
    Die bussen ken ik eigenlijk alleen van films en dergelijke... Want toen ik op de wereld kwam waren die al bijna niet meer in gebruik!

    Mooi laatste plaatje. Heerlijk om te genieten in polder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh, bas,

    je weet ons wel te verwennen, eh?

    als het niet met vers fruit en groenten is, dan wel met melk en kaas?

    om van je smakelijke foto's nog maar te zwijgen! :-))

    njammie .. ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig blog, Bas. Veel herken ik wel. Sommige hobbyboeren hier hebben nog zo'n karretje als ze de koeien gaan melken. Je hebt er mooie foto's van gemaakt. Heerlijk hè, eindelijk weer eens zon. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat... Dat is een stukje hemel op aarde Bas. Verse tuin en boerderij producten, daar gaat niets boven. Ook hoe je het ons verteld... 'k heb zo direct zin om hier aan mijn bureau te ontsnappen en de malse groene weiden op te zoeken... Die melkkannen en melkzeef heriiner ik me wel, als we als kind bij de boer gingen helpen... waar zijn de tijden ? zuchtje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heerlijke serie om naar te kijken Bas,het roept herinneringen op hoor. Als kind hielp ik de melkboer, als hij met de hondenkar langs kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit doet mij ook aan vroeger denken Bas
    Als mijn vader verder weg moest om de koeien te melken, gingen wij mee in de kar en om de beurt mochten we op de rug van het paard. Mooie herinneringen zijn dat. Pracht foto's ik heb er van genoten. Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel mooi buitenleven en de herinneringen vliegen me om de oren. Die melkbussen waar is de tijd?
    Prachtig heb je dit hele buitenleven in beeld gebracht. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Bas, een vleugje nostalgie!
    Mooie plattelandsserie, sfeervol en met oog voor detail, leuk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is met recht een van je mooiste series geworden Bas, een heel mooie weergave van ons Nederige polderlandje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje Bas , prachtige melkbussen !!!
    En ik....ik moet het doen met een plastic fles om verse melk te halen ....ik troost me maar dat het om de smaak gaat !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig Bas
    Een echte pure Hollandse serie erg mooi
    en sommige plaatjes komen me bekend voor erg mooi daar
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke Hollandse polder foto's.
    Ohh die bramen, ze moeten nog even blijven hangen maar over een tijdje zijn ze klaar om geplukt te worden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja zo is weer even heel duidelijk dat eten en drinken niet uit de fabriek komt maar van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Inderdaad echt buitenleven en zo mag ik het ook graag zien. Die melkbussen doet mij ook aan vroeger denken Bas en ik zo zo de melkboer weer met zijn busje om de melk bij ons in een emmertje te scheppen.

    Wat een heerlijk blog is dit. ook frambozen, appels , peulen en beginnen pompoenen. Die pipowagen is een beetje af en die zouden ze eigenlijk op moeten knappen. geweldig ding gewoon.

    Dit is echt genieten, heerlijk "-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk om te zien zo'n ouderwetse Hollandse serie foto's.....prima gedaan hoor.

    Groetjes en een fijn weekend gewenst.

    Joop

    dank voor je reactie op mijn 2e blog

    BeantwoordenVerwijderen