07 januari 2014

Hannie Dekhuizen.-humanitas.


wie herinnert zich dit niet in de manufacturenwinkels.deze foto,s heb ik gemaakt in
Hannie dekhuizen waar ze o.a. een museum voor de bewoners hebben ingericht omdat
 ze steeds meer in de verleden tijd leven.ze hebben er heel veel werk van gemaakt
 ik zal een klein stukje laten zien. 


dit is voor allemaal nog bekend,tegenwoordig gaan we allemaal naar een sportschool,nou niks
geen sportschool gewoon uren achter de naaimachine als je tenminste klaar was met je werk. 


nou moet je niet denken dat ze vroeger niet wisten wat mode was, ik weet nog wel dat mijn zus
voor een etalage ging staan op een model in haar op te nemen en die maakte het dan na
,uit school fungeerde ik als model (met alle spelden erin)en dat ging niet altijd zachtzinnig
 want het moest wel snel af. 


zulke bevallige resultaten kreeg je dan. 


ja en dan denk je dat z,on machine licht werk is nou vergeet dat maar.want het onderhoud deden zo ook zelf het werd een keer voorgedaan en gezegd waar het gereedschap lag en verder basta.


dit was wat men noemde de werkplek. 


nu koop je bij ikea twee plankjes en dat heet dan een computertafel nee dan vroeger je had
bureaus en secretaires sommige waren echte kunstwerken.niks geen china gewoon
door de dorpstimmerman gemaakt. 


wat een sfeertje het mika ziet er nog gaaf uit en er staat nog een zak antaraciet 3tjes naast. 


naaimachines uit deze tijd kunnen nog wel honderd jaar mee.


nou zeggen we ze hadden niks ze hadden alles,bruine bonen meel aardappels en inmaak in de kelder.
pa had zijn pijp en moeder breide de koffie stond heel de avond te pruttelen en om negen uur
ging je naar de bedstee want de andere dag moest er weer gewerkt worden en tien monden worden gevuld. 


hier hebben we toch allemaal wel ingelegen als we in het consultatiebureau gewogen moesten worden. 


\z,on commode hadden we niet allemaal bij ons gebeurde dat gewoon op de etenstafel maar de
 weegschaal lijkt mij al wat kindvriendelijker hier kon je je angstzweet makkelijker kwijt. 


dit waren nog eens handige stoel-tafel combinatie,s er zaten wieltjes onder zodat je ze weg kon rijden als
 de lucht naast je ondraaglijk werd. 


freubelen is toch wel van alle tijd. 


volgens min bescheiden mening is dit meer een poepdoos dan een kinderstoel kijk maar eens naar
 het gezicht van de beer. 


en toen kwam de t.v  ja zelfs met twee zenders. 


zelfs toen werd er al gehamsterd. 


en de wereldontvangers kwamen dit is een bakeliet uitvoering zelf vind ik de houten een mooiere
 klank hebben. 

52 opmerkingen:

  1. Upeat kuvat!
    Vanhaa kunnon aikaa käsityö asioita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een heel verhaal, ben benieuwd wie het geschreven heeft, want díe stond model : Cobie of Bas??
    Prachtige serie, even terug naar toen was geluk......
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Such an interesting sewing machine collection!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amazing collection from the past.I particularly love the sewing machines, the lovely hats, the small TV set and the old tube radio. All priceless vintage items.We had all these in our home too many many years ago. Best Wishes Ram

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat hebben ze een prachtige verzameling bij elkaar gekregen en leuk tentoongesteld. Heel goed voor mensen die in het verleden leven. Zoveel herkenbaars. Fantastisch om dit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby eb Bas,
    wat een leuke serie foto's uit de oude tijd.
    ik heb thuis nog zo'n kinderstoel nog iets ouder als bij jullie staat afgebeeld.
    erg goed gedaan.
    dank je wel.
    lieve groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om te zien al die spullen uit grootmoeders tijd.
    Je hebt er een prachtig blog van gemaakt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Hoi Bas.

    Wat is het toch genieten zo terug in de tijd een kijkje te nemen.
    Mooie foto's en leuke omschrijving heb je er bij gezet.
    Ik heb er van genoten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg, erg leuk. Maar ik heb wel het gevoel erbij, dat ik erg oud wordt. Er zijn dingen die ik me nog glashelder kan herinneren. Groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat je hiermee iedereen van de oudere generatie, waar ik mijzelf inmiddels ook toe reken, een groot plezier doet, Bas.

    Bedankt! (en fijn dat je nog steeds aan het bloggen toekomt!)

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dit is zo leuk, die interieurs van vroeger
    die keuken zo gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dit mooi gefotografeerd...... echt heel netjes gedaan Bas.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This is interesting and beautifully photographed. Thank you a good visit.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nostalgie van de bovenste plank Bas,
    heerlijk om daar rond te lopen en dingen te zien je wordt gelijk teruggezet in de tijd van dingen die je herkent hé, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tja, nou kan ik natuurlijk net doen of niets hiervan me bekend voorkomt, maar de waarheid is dat ik er heel veel van herken. Heerlijke serie, Bas (of Cobie?). Enne....wat maakt het ook uit. De tijd hou je toch niet tegen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een paradijsje.
    Die kachel met de mica ruitjes hadden wij ook in ons ouderhuis. Ik zie mijn moeder nog poetsen met een krant om de ruitjes helder te krijgen.
    Heel leuk om sl die oude dingen weer eens te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een feest van herkenning.
    Je hebt me getrakteerd op een leuk museumbezoekje! Mooie duidelijke foto's. Ik heb er echt van genoten!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. nostalgisk innlegg og så fine bilder !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. It's really cool to see how far we have come in just 100 years. I often wonder if I'd survived it. Great photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Bas
    terug in de tijd mooie foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat waren nog eens andere tijden! Precies zo'n radio had mijn oma vroeger ook, leuk om weer even aan herinnerd te worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow!!Nice photoes from the past!!Love it♥

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Cobie en Bas,
    Wat een fantastische foto's!! Geweldig zo met al die nostalgische spulletjes. Grappig zoals die naaimachientjes, maar ook die radio is weer leuk om te zien. Moet meteen weetr aan mijn oma van vroeger denken. Leuk hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  24. i love the old sewing machines. my mom had an old singer. :)

    the baby stuff is quaint!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. jij bent de teletijdmachine ingestapt, bas??

    wat een heerlijke serie nostalgie heb jij bij elkaar gesprokkeld!!!

    ik wed dat jij niet uitgekeken geraakte? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lovely old things. Very many things I identified, though we are in the different county.
    Nice photos

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb genoten bij je en zo`n boel is zo herkenbaar.
    Leuk initiatief, net `Toen was geluk heel gewoon`

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ha dit is weer zo'n leuke niet alledaagse blog. Wat een heerlijke nostalgie en ja ik herken er toch ook wel veel van.
    Prachtige foto's en mooie tekst, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ja even terug naar toen was geluk !!!
    Echt zo leuk om dit alles te zien dat heb je fijn voor elkaar Bas en Cobie !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vergeet er onder te zetten groetjes , Annie hahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dit is een prachtig voorbeeld van terug gaan in de tijd. Afhankelijk van je leeftijd herken je er veel of weinig van. Het is echt een museum waar je je kunt koesteren in herinneringen. Mooi in beeld gebracht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik was blij om dit bericht te stifbeen van oude dingen te zien. Ik heb een naaimachine zeer vergelijkbaar met die van figuur 9, ik denk dat het meer dan honderd jaar.
    Een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heel mooi om te zien Bas, het verleden bij elkaar gebracht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een nostalgie. Het moet heerlijk zijn om daar rond te lopen en je herinneringen de vrije loop te laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Terug in de tijd Bas ,een prachtige serie met en mooie tekst. groetjes wim

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dit is toch wel heel erg leuk Bas.
    Ik zit die foto's met veel plezier te bekijken. De naaimachines maar ook de spullen in de keuken en woonkamers. Wat geweldig dat je dit laat zien. Je hebt ze trouwens ook heel mooi geofotgrafeerd.
    Dit is echt even terug in de tijd maar nu met een glimlach om mijn mond en ook genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. These are beautiful and nostalgic , very beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. herinneringen om te koesteren, die eerste TV's bv. je vergeet bijna dat ze vroeger zo waren, ook de radio's

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Very good pictures. There's not snow in Finland, too.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Beautiful place.
    Great photos!
    From Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Goeie avond zeg-het lijkt malle pietje wel.-ja,ja,pappa wordt ouder dan komen de herinneringen naar boven.En als je dan ook nog de mazzel hebt dat je die vast kunnen leggen-dan is dat mooi meegenomen.
    Groeten van eilandstaete,

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Como um passeio na antiguidade... belas fotos!

    Beijos.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Bellissimi scatti di antichità!
    Quanti ricordi...
    Buona giornata da Beatris

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hai Bas,

    Wat een geweldig leuke serie zeg. Als mijn kinderen dit soort dingen zien, dan vallen ze bijna van hun stoel af. Vroeger werd er toch echte kwaliteit geleverd, terwijl tegenwoordig bij 1 keer stoten de boel al in elkaar donderd. Prachtige fotografische reportage!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hmmmm...interesting post :-)
    I bought an old Singer sawing machine just a few weeks ago, and am now playing with taking photos of it.
    I love these old things :-))
    All the best to you :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Interesting place, a lot of details, nice pictures.

    regards

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Mooi al die herkenbare spulletjes uit Grootmoeders tijd. Een hele verzameling, prachtig !
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat leuk om zien al die spulletjes van vroeger, roept heel wat herinneringen op !

    BeantwoordenVerwijderen